Oscary - nominacje

Data:

OK, umówmy się - wszyscy jednak chcą wiedzieć... Plus siedzę w biurze rozliczając projekty i pisząc raporty dla szeregu instytucji filmowych (pozdrowienia dla pracowników Państwowego Instytutu Filmowego). Z chęcią zajmę się czymś innym. Zwłaszcza, że Brytyjczycy wreszcie dorwali się do koryta w tym roku - o ile dobrze policzyłam King's Speech dostało 12 nominacji. Jeśli ktoś ma fantazję proszę dzielić się swoimi typami (tymi wymarzonymi, lub tymi nastawionymi na hazard).

Film
Black Swan
The Fighter
Inception
The Kids Are All Right
The King’s Speech
127 Hours
The Social Network
Toy Story 3
True Grit
Winter’s Bone (jedna mniej-więcej niespodzianka - jak zwykle. Żeby nie było nudno. Z tego co pamiętam premiera odbyła się na IFF w Edynburgu - podejrzewam, że biuro festiwalowe znosi jajo właśnie)

Dokument Długometrażowy (tak, w tej kolejności, bo to moja ulubiona kategoria)
Exit through the Gift Shop – - Banksy and Jaimie D'Cruz (a to jest dowód na to że Akademia jest naprawdę "cool" i w ogóle... phhh; ale należy im się chociażby za te udawane laury w trailerze))
Gasland -– Josh Fox and Trish Adlesic,
Inside Job -– Charles Ferguson and Audrey Marrs
Restrepo -– Tim Hetherington and Sebastian Junger
Waste Land -– Lucy Walker and Angus Aynsley

Reżyser
David O. Russell - The Fighter
Tom Hooper – The King’s Speech
David Fincher – The Social Network
Joel And Ethan Coen – True Grit
Darren Aronofsky – Black Swan

Montaż (kolejna ulubiona kategoria; niestety co roku nudy, przeważnie te filmy, które nie dostaną "best film" mogą się tutaj pocieszyć)
Black Swan – Andrew Weisblum
The Fighter – Pamela Martin
The King's Speech – Tariq Anwar
127 Hours – Jon Harris
The Social Network – Angus Wall and Kirk Baxter

Aktorka (warto zauważyć że wszystkie filmy w tej kategorii są relatywnie "indie")
Natalie Portman - Black Swan
Annette Benning - The Kids Are All Right
Jennifer Lawrence - Winter's Bone
Michelle Williams - Blue Valentine
Nicole Kidman - Rabbit Hole

Aktor
Javier Bardem - Biutiful
Jeff Bridges - True Grit
Jesse Eisenberg - The Social Network
Colin Firth - The King's Speech
James Franco - 127 Hours

Aktorka 2-planowa
Amy Adams – The Fighter
Helena Bonham Carter – The King’s Speech
Melissa Leo – The Fighter
Hailee Steinfeld – True Grit
Jacki Weaver – Animal Kingdom

Aktor 2-planowy
Christian Bale – The Fighter
John Hawkes – Winter's Bone
Jeremy Renner – The Town
Geoffrey Rush – The King's Speech
Mark Ruffalo – The Kids Are All Right

Oryginalny Scenariusz
The Fighter
Inception
The Kids Are All Right
The King's Speech
Another Year

Scenariusz Adaptacja
127 Hours
The Social Network
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone

Zdjęcia
Black Swan – Matthew Libatique
Inception – Wally Pfister
The King's Speech – Danny Cohen
The Social Network – Jeff Cronenweth
True Grit – Roger Deakins

Animacja
Toy Story 3
The Illusionist
How To Train Your Dragon

Film Obcojęzyczny (od razu przyznaję, że nie widziałam ani jednego z tych filmów - brawo ja. jakieś typy?)
Biutiful
Dog Tooth
In A Better World
Incendies
Outside the Law

Muzyka
How to Train Your Dragon – John Powell
Inception – Hans Zimmer
The King's Speech – Alexandre Desplat
127 Hours – A.R. Rahman
The Social Network – Trent Reznor and Atticus Ross

Piosenka (mój boże...)
Coming Home (Country Strong)
I See the Light (Tangled)
If I Rise (127 Hours)
We Belong Together (Toy Story 3) - (and the winner is...)

Moim zdaniem skoro już jest piosenka, powinni tez dawać nagrodę za najlepszy plakat - może nie motion, ale picture i tez potrafi fundamentalnie wpłynąć na sprzedarz.

NAGRODY POCIESZENIA
"Live Action" krótki metraż
The Confession, The Crush, God Of Love, Na Wewe, Wish 143

Animacja krótki metraż
Day & Night, The Gruffalo, Let's Pollute, The Lost Thing, Madagascar

Dokument krótki metraż (warto pamiętać, że nominacja jest dokładnie dla "Short Subjects")
Killing In The Name, Poster Girl, Strangers ,Sun Comes Up, The Warriors Of Qiugang

Kostiumy
Alice in Wonderland – Colleen Atwood
I Am Love – Antonella Cannarozzi
The King's Speech – Jenny Beavan
The Tempest – Sandy Powell
True Grit – Mary Zophres

Dyrekcja Artystyczna
Alice in Wonderland – Robert Stromberg, Karen O'Hara
Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 – Stuart Craig, Stephenie McMillan
Inception – Guy Hendrix Dyas, Larry Dias and Doug Mowat
The King's Speech – Eve Stewart , Judy Farr
True Grit – Jess Gonchor, Nancy Haigh

Efekty Wizualne (czyli kto wpakował najwięcej pieniędzy w nic)
Alice in Wonderland –Ken Ralston, David Schaub, Carey Villegas and Sean Phillips
Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 – Tim Burke, John Richardson, Christian Manz and Nicolas Aithadi (swoją droga skoro LOTR zgarniał Oskary, to czmu nie Potter...)
Hereafter – Michael Owens, Bryan Grill, Stephan Trojanski and Joe Farrell
Inception – Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley and Peter Bebb
Iron Man 2 – Janek Sirrs, Ben Snow, Ged Wright and Daniel Sudick

Montaż Dźwięku
Inception – Richard King
Toy Story 3 – Tom Myers and Michael Silvers
Tron: Legacy – Gwendolyn Yates Whittle and Addison Teague
True Grit – Skip Lievsay and Craig Berkey
Unstoppable – Mark P. Stoeckinger

Sound Mix
Inception – Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo and Ed Novick
The King's Speech – Paul Hamblin, Martin Jensen and John Midgley
Salt – Jeffrey J. Haboush, Greg P. Russell, Scott Millan and William Sarokin
The Social Network – Ren Klyce, David Parker, Michael Semanick and Mark Weingarten
True Grit – Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff and Peter F. Kurland

Make-up
Barney's Version
The Way Back
The Wolfman

najwiecej nominacji: JAK ZOSTAĆ KRÓLEM (12)

Oscar dla Banksy'ego byłby najlepszym żartem jaki mogłaby zrobić Akademia ;)

Będzie to kolejny dowód na to, że Banksy jednak rządzi światem... ;)

Dzięki za nominacje :)

Z filmów obcojęzycznych bardzo polecam "Dogtooth", może po tym jak dostał noma od Akademii trafi u nas do szerszego obiegu.

Nie podoba mi się to jak Akademia ukochała True Grit. Może to zwiastować że oni wygrają w najważniejszych kategoriach. A to by mi się nie podobało. Generalnie albo wszystko pójdzie w stronę The Social Network albo w stronę True Grit. Ewentualnie jeszcze The King's Speech. To będzie wieczór trzech filmów.

Jesli chodzi o aktorów - Natalie Portman, Colin Firth, Melissa Leo i Christian Bale.

Mark Ruffalo zabrał nominację dla Andrewa Garfielda.

Po raz kolejny Akademia potwierdza że nie lubi Nolana.

Dużo nominacji dla Winter's Bone, też zaskoczenie. No i Helena Bonham Carter nominowana, mało kto się chyba spodziewał, aczkolwiek cieszy, bardzo cieszy. Cieszy też nominacja dla Kidman.

Incepcja dostała jednak sporo nominacji. Ale fakt, oprócz najlepszego filmu (gdzie nie ma szans) i scenariuszu (gdzie pewnie też nie wygra), w mniej ważnych kategoriach technicznych. Kilka statuetek myślę że dostanie, bo technicznie to było faktycznie arcydzieło.

Nominując Kieł (Dog tooth) Akademia postąpiła odważnie. I świetnie, bo to jeden z bardziej innowacyjnych filmów ostatnich lat. Z nieanglojęzycznych widziałem jeszcze tylko Pogorzelisko (zwycięzca WFF) ale nie jest to film wybitny.

Co do moich prognóz, stawiam zdecydowanie na Social Network, ale obym się mylił.

Lubią nominować Coenów - ale z nagrodami to już różnie bywa. Nolan może za scenariusz dostanie, coś mu się należy za pokój z penisami na ścianach...

...Byle nie Toy Story...

Toy Story to raczej murowany zwycięzca. Wygrana Iluzjonisty byłaby sensacją.

A ja właśnie uważam, że powinien wygrać Iluzjonista. Nota bene nie wiem z jakiej paki wylądował w normalnych oscarowych kategoriach, Niby koprodukcja brytyjska, ale reżyser Francuz i w ogóle... Ale jak już jest, to niech wygrywa.

Toy Story za najlepszy film :)

Social Network za scenariusz adaptowany (i tylko w tej kategorii chciałbym żeby ten film wygrał)
Incepcja - oby jak najwięcej!
Aktor - Bridges
Aktorka - Portman
Aktor II planowy - Bale
Aktorka II planowa - Helena Bonham Carter
Animacja - TS3

No raczej Bridges dwóch Oscarów rok po roku nie dostanie. To się nie zdarza (chyba że jest się Tomem Hanksem). Nawet Meryl Streep już nie chcą dawać, bo ma :)

To zapewne Colin Firth dostanie, byleby nie Bardem, bo nie trawię gościa ;-)

Przyznam szczerze, ze aktor jest mi w tym przypadku kompletnie obojętny. Może być Firth albo franco, bo są przystojni ;)

Też bym dał Bonham Carter, ale raczej nie dostanie...

A tak to Firth, Portman, Bale i Melissa Leo. Czyli kalka ze Złotych Globów.

Wytłumaczcie mi, skąd adaptował scenariusz Toy Story.

Zawsze chodzi o bohaterów. W tym przypadku traktuje się to tak - bohaterowie są wzięci z oryginalnego filmu, ergo adaptacja. Nie ma to za wiele sensu, ale taka jest zasada. Tak samo In the Loop było traktowane jako adaptacja, bo bohaterowie pochodzili z serialu TV... Go figure

Wygląda na to, że scenariusz napisała jedna osoba na podstawie dostarczonych materiałów. Głupie, ale chyba się łapie pod adaptowany.

Każdy sequel czy prequel czy remake to już adaptacja. Nie jest to nowa historia, tylko dalszy ciąg czegoś co już było.

Filmy z więcej niż jedną nominacją:

The King's Speech (12)
True Grit (10)
Inception, The Social Network (8)
The Fighter (7)
127 Hours (6)
Black Swan, Toy Story 3 (5)
The Kids Are All Right, Winter's Bone (4)
Alice in Wonderland (3)
Biutiful, Harry Potter and the Deadly Hallows: Part 1, How To Train Your Dragon (2)

Ciekawa sprawa z filmem Coen`ów, no ale western w Ameryce to gatunek narodowy i 10 nominacji mnie nie dziwi specjalnie. Szkoda, że bez echa przeszła " Wyspa tajemnic ", bo zdjęcia miała świetne i DiCaprio zagrał na wysokim poziomie. Pewnie też Nolan drapie się w głowę, że nie dostał nominacji za reżyserię. Brawa za nienominowanie Trona za efekty, bo były równie kiepskie jak wszystko inne w nim. Aż trzy nominacje aktorskie dla " Fightera" - musi być nieźle zagrany.

A cóż to za kategoria "dyrekcja artystyczna" ? ;). Chodzi oczywiście o scenografię.

cóż mogę powiedzieć... pracuję przy produkcji filmów dokumentalnych. najlepsze na co możemy liczyć to "dyrekcja artystyczna"... ;)

Tylko czy "Wyjście przez sklep z pamiątkami" to rzeczywiście dokument. W takim razie "Rok diabła". Rozumiem, że każdy w filmie jest sobą, ale czy to wystarczy?

@lapsus,otóż to. Szkoda że tak zdecydowali, bo to chyba najciekawszy film 2010 roku.

na moje oko jest to dokument, jeżeli jest zamierzony jako dokument. jest to jedyne absolutne kryterium w tej sprawie.

każdy film jest przetworzeniem ale przez to każdy tez dokumentuje pewien sposób przetwarzania. Ergo - każdy film jest dokumentem, niektóre są tylko bardziej fabularne.

i tej wersji będę się trzymać ;)

Wniosek - zlikwidować Oskary dla filmów fabularnych ;) Skoro i tak wszystkie są dokumentami...

pozostaje tylko modlić się aby akademia nie poszła w ślad zeszłorocznych decyzji i oszczędziła narodom cierpienia stawiając the social network na 1. miejscu. choć patrząc na ten kraj taki wynik wychodzi sam przez siebie.
a jeśli nie to zwycięzcami zostaną coenowie, bo jak słusznie zauważono dobra narodowe amerykanie uwielbiają eksponować.
raczej nie spodziewałbym się jakiś wielkich wygranych ze strony jak zostać królem. jakoś mi się to nie widzi. za dużo dostał nominacji żeby mieć jeszcze więcej szczęścia i tyle powygrywać.

albo niech wygra the social network! niech nastanie facebookowa światłość! a może w końcu niewidomi odzyskają wzrok i zrozumieją że oscar to nagroda prymitywna i swoją uwagę skierują na nagrody europejskie.

swoją drogą zawiodłem się (w sumie raczej mi szkoda) brakiem nominacji dla autora widmo. ale po ostatnich zamieszaniach z polańskim nie ma się czemu dziwić. może jak umrze zapomną o gwałtach i go polubią.
albo gdy zrobi film o wojnie w iraku.

to jest w ogóle przedawniona dyskusja. mało kto ma już teraz złudzenia jeśli chodzi o oskary, ale nie ma się tez co unosić wyszukanym honorem "europejskim" i udawać, że w ogóle nie jest to interesujące.

Prawie w ogóle nie jest to interesujące :)

I dlatego właśnie tak zażarcie o tym dyskutujemy :)

owszem ;) jednak mój 'europejski' honor trochę się burzy przy wszystkich ekscesach dot. social network. a ponieważ ten portal jest również od filmowego wyżywania się właśnie to robię, bo mówić do ludzi przed którymi jeszcze długa droga do tej 'przedawnionej dyskusji' nie ma sensu.

toż nie twierdzę, że bardzo :)

Dowiedziałam się, że Against Gravity ma zamiar wprowadzić "Dogtooth" do polskich kin. Będzie okazja obejrzeć. Jak dotąd wyświetlano go u nas tylko na WFF.

Stawiam na King's Speech albo Social Network. True Grit jest dobry, ale moim skromnym zdaniem, przeceniony. Gdzież mu do No Country For Old Men czy Serious Man? To lekki, jak na Coenów film, ale żeby to było jakieś odkrycie?

Dodaj komentarz